De voordelen van de juiste hardloopkleding die hoort bij het jaargetijde mag je niet onderschatten. De aanschaf kan misschien wel wat kostbaar zijn, maar je hebt er jarenlang veel plezier van. Zo zal je met een thermisch short minder last hebben van een nat en bezweet lichaam, omdat deze gemaakt is van kunststofvezels die weinig vocht vasthouden. Bij een gewoon katoenen T-shirt is dat wel het geval, omdat katoen bestaat uit holle vezels die gemakkelijk vocht vasthouden.

Onderkleding
Door het dragen van thermische onderkleding zal je een stuk minder last hebben van een nat en bezweet lichaam, omdat het zweet gemakkelijker wordt afgevoerd. Bovendien houdt het in de winter de lichaamswarmte vast. Om optimaal te profiteren van thermische onderkleding moet ook de bovenkleding aangepast worden (thermische onderkleding in combinatie met een jack dat weinig vocht doorlaat zal geen bevredigend effect hebben). Thermische short zijn verkrijgbaar in korte, lange mouw en in hemdjes.

Hardloopjack
Bij het hardloopjack is het vooral van belang dat het ademend, omdat anders het vocht van je lichaam niet goed wordt afgevoerd. Een goed hardloopjack is bovendien winddicht en regenbestendig. De stof waarvan dit jack gemaakt is, is zo geweven dat het wel transpiratievocht doorlaat maar regendruppels niet. Dit komt omdat zweetmoleculen in verhouding veel kleiner zijn dan moleculen van het regenwater. Een duur hardloopjack in combinatie met een gewoon katoenen T-shirt als onderkleding heeft geen bevredigend effect.

Hardloopshirt
Loopshirt zijn verkrijgbaar met lange, halflange, korte en zonder mouwen. Het laatste model wordt singlet genoemd. Ook de dikke en het gebruikte materiaal zijn er veel variaties. Zo kan een keuze worden gemaakt uit winddicht, ademend en vochtregulerend. De duurdere shirts hebben al deze drie de eigenschappen.

Het gebruik is afhankelijk van het jaargetij. Hartje winter is een loopshirt minder geschikt; je kan dan beter kiezen voor een hardloopjack.

Hardloopbroek
Speciale hardloopbroekjes (shorts) hebben een binnenbroek. Naast deze zijn er strakke tights te koop. Deze zijn vochttransporterend en verkrijgbaar met een korte, halflange en lang pijp en in diverse diktes. In de winter kan je het beste als hardloopbroek een lange tight gebruiken. Koop een tight niet te strak, omdat je anders mogelijk last zult hebben van onvoldoende bewegingsvrijheid. Ook ontstaat er bij koud weer een isolerend warm luchtlaagje.

Regenkleding
Goede regenkleding is regenbestendig, winddicht, ademend en heeft mogelijkheden om ventilatieopeningen te maken. Omdat de eerste drie eigenschappen moeilijk te combineren zijn zal je dit alleen bij dure regenpakken (o.a. gemaakt van gore-tex ) aantreffen. Bij de betaalbare standaard regenkleding moet je een keuze maken tussen een ademend maar niet regenbestendig/winddicht pak of andersom. Het grote nadeel van een niet ademend pak is dat je er in gaat zweten.

Sokken
Door het dragen van speciale hardloopsokken (een bekend merk is Falke) wordt het vocht beter afgevoerd. Ook kan het blaren voorkomen. Let er bij de aanschaf van sokken vooral op dat deze naadloos zijn. De betere sokken zijn hiel- en teenbeschermd en zijn voorzien van een links en rechts merkteken.

Handschoenen
Maak in de winter niet te snel gebruik van handschoenen. In het begin kan het wel wat koud zijn zonder, echter je handen komen vrij snel op temperatuur. Voor echt koude omstandigheden zijn er thermische handschoenen te koop

Muts
Bij koud weer kan je het beste een muts dragen, omdat je veel energie (ongeveer 40%) via het hoofd verliest. Als het erg koud is kan je lichaamsdelen die gevoelig zijn voor kou (lippen, gezicht, handen etc) invetten met vaseline.

 

Bron: www.runinfo.nl

Een hardloopschoen is geschikt als het voldoende steun en demping geeft. De geschiktheid is afhankelijk van de loopstijl, type voet en gewicht van de loper. De gewone neutrale standaard schoen is alleen geschikt voor degene met een goed looppatroon en eventueel voor hen die niet al te vaak hardlopen. Als er wel een aanpassing noodzakelijk is kan je in eerste instantie kiezen voor een hakverhoging (bij achillespees en kuit problemen) of voor een inlegzool (deze zijn verkrijgbaar in allerlei soorten). Deze binnenzool zorgt voor correctie van het looppatroon en meer steun. Als het blijkt dat deze maatregelen onvoldoende zijn, is een speciale hardloopschoen die het looppatroon corrigeert vaak een passende oplossing.

Looppatroon analyse
Om een beeld te krijgen van het looppatroon zijn er verschillende methodes ontwikkelend.

· Door het maken van een film met behulp van een loopband.
· Een voetafdruk.
· Via een glasplaat (met een spiegel).
· Door gewoon buiten een stukje te lopen.

Ook een oude schoen geeft de nodige informatie. Aan de hand van slijtage van de zool en de vorm van de schoen (scheefstand) kan een niet juist looppatroon worden afgeleid. Zo is een sterke vorming van de hielkap naar links van de rechter schoen een teken van overpronatie. Ook zijn (lichte) blessures een aanwijzing dat het looppatroon niet (helemaal) goed is.

Overpronatie en supinatie
De meest voorkomende afwijking is dat de voet te veel naar binnen zakt, waardoor de achillespees te zwaar belast wordt. Dit kan voorkomen worden door te kiezen voor een schoen die deze over-pronatie tegengaat. Bij dit type schoen is de linker hak en de binnenzijde van de tussenzool het materiaal duidelijker steviger.

Bij supinatie problemen gebeurt het tegenovergestelde: de voet zakt te veel naar buiten. Ook voor deze afwijking zijn er speciale schoenen verkrijgbaar: de buitenzijde van de tussenzool is verstevigd.

Hardloopschoen kopen
Na de looppatroon-analyse ga je de meest geschikte loopschoen bepalen, door een stukje te lopen op verschillende schoenen. Begin met neutrale schoen, omdat dan de eventuele afwijking het grootst is. Samen met de verkoper ga je na bij welke schoen de eventuele afwijking het geringst is. De verkoper let daarbij vooral op de grootte van de achillespeeshoek en het doorzaken van de voet. Ook het gewicht van de loper is belangrijk bij het bepalen van de juiste schoen. Een zwaardere loper heeft een schoen met meer schokdemping nodig.

Tenslotte nog iets over het bepalen van de schoenmaat. Draag sokken die even dik zijn als waarmee je hardloopt. Zorg er voor dat de langste teen een ruimte heeft van ongeveer 1 cm. Houdt er ook rekening mee dat je voeten 's middags meer uitgezet zijn als ‘s morgens vroeg. Ook de breedte van de voet is van belang. Schoenen zijn verkrijgbaar met een smalle en een brede leest. Een damesmodel is smaller.

Levensduur hardloopschoen
Een hardloopschoen heeft tijdens zijn leven heel wat te verduren. Per stap moet 2 tot 3 maal het gewicht van de loper worden verwerkt. Na 1500/2000 km (dat is na een jaar bij 30/40km per week) is de schokdemping en de stabiliteit over het algemeen wel verbruikt. De levensduur is ook afhankelijk van het gewicht en de loopstijl van de loper. Een loper met een laag gewicht heeft nu eenmaal minder schokdemping nodig. Als de buitenzool versleten is kan deze eventueel vervangen worden.

Hardloopsokken
Door het dragen van speciale hardloopsokken (een bekend merk is Falke) wordt het vocht beter afgevoerd. Ook kan het blaren voorkomen. Let er bij de aanschaf van sokken vooral op dat deze naadloos zijn. De betere sokken zijn hiel- en teenbeschermd en zijn voorzien van een links en rechts merkteken.

Correctie
Loop niet altijd op schoenen die alles corrigeren, omdat je spieren en pezen niet meer gestimuleerd worden zich te versterken. Ze worden eerder zwakker. Wissel daarom regelmatig van schoen. Als je binnen een paar maanden nieuwe schoenen nodig hebt koop ze dan nu; het oude paartje kan je dan gebruiken om je spieren en pezen te versterken. Uiteraard neem je niet te veel risico.

Bron: www.runinfo.nl

1. In deze disclaimer wordt verstaan onder:

  • de webpagina: iedere webpagina waarin de uitgever een hyperlink naar deze disclaimer opneemt met de intentie deze disclaimer daarop te laten gelden;
  • de uitgever: de bevoegde uitgever van de webpagina;
  • gebruik(en): onder meer inladen, inloggen, opvragen, raadplegen, lezen, bekijken, beluisteren, bewerken, invullen (van formulieren), verzenden, (tijdelijk) kopiëren, bewaren, doorzenden, verspreiden, van diensten gebruik maken, plegen van rechtshandelingen (bijv. kopen, huren);
  • u: de al dan niet vertegenwoordigde natuurlijke of rechtspersoon die de webpagina gebruikt;
  • de inhoud: onder meer teksten, afbeeldingen, hyperlinks, geluids- en/of videofragmenten en/of andere objecten;
  • schade: directe of indirecte schade van welke aard dan ook, onder meer verloren data en zaken, gederfde omzet, winst of ander economisch nadeel.


2. Het onderstaande is van toepassing op de webpagina. Door de webpagina te gebruiken stemt u in met deze disclaimer.

3. De uitgever spant er zich voor in de inhoud van de webpagina regelmatig te actualiseren en/of aan te vullen. Ondanks deze zorg en aandacht is het mogelijk dat de inhoud onvolledig en/of onjuist is.

4. De uitgever verschaft de inhoud van de webpagina in de staat waarin deze zich feitelijk bevindt, zonder garantie of waarborg ten aanzien van de deugdelijkheid, geschiktheid voor een bepaald doel of anderszins. De inhoud is experimenteel en voor particulier gebruik bedoeld.

5. De uitgever is niet aansprakelijkheid voor schade die is of dreigt te worden toegebracht en voortvloeit uit of in enig opzicht verband houdt met het gebruik van de webpagina of met de onmogelijkheid de webpagina te kunnen raadplegen.

6. De uitgever mag de webpagina naar eigen inzicht en op ieder door hem gewenst moment (laten) veranderen of beëindigen, met of zonder voorafgaande verwittiging. De uitgever is niet aansprakelijk voor de gevolgen van verandering of beëindiging.

7. Behoudens deze disclaimer, is de uitgever niet verantwoordelijk voor kenbaar aan de webpagina gekoppelde bestanden van derden. Koppeling houdt geen bekrachting van die bestanden in.

8. Ongeautoriseerd of oneigenlijk gebruik van de webpagina of de inhoud daarvan kan een inbreuk op intellectuele rechten, regelgeving m.b.t. privacy, publicatie en/of communicatie in de breedste zin van het woord opleveren. U bent verantwoordelijk voor al hetgeen u vanuit de webpagina verzendt.

9. De uitgever behoudt zich het recht voor om u de toestemming te ontzeggen de webpagina te gebruiken en/of van bepaalde diensten die op de webpagina zijn aangeboden, gebruik te maken. In aansluiting daarop kan de uitgever de toegang tot de webpagina monitoren.

10. U zal de uitgever, diens werknemers, vertegenwoordigers, licentiehouders, handelspartners en de auteur van deze disclaimer beschermen tegen en vrijwaren van gerechtelijke en buitengerechtelijke maatregelen, veroordelingen e.d., inclusief de kosten voor rechtsbijstand, accountants e.d. die door derden zijn ingesteld ten gevolge van of gerelateerd aan uw gebruik van de webpagina, uw inbreuk op welke wettelijke regeling dan ook of de rechten van derden.

Beste Loopsporter,

Dit is de eerste keer dat je inlogt op de (vernieuwde) Loopsport Zwolle website: welkom!

Je hebt nu toegang tot artikelen uit de categorie Lief en Leed, maar ook tot het Smoeltjesboek. Erg handig om bij al die mensen uit je groep, waarvan je het gezicht uiteraard kent, ook een naam en wat achtergrond informatie te zien.

Uiteraard houdt dat ook in dat jij zelf je gegevens (en een foto van jezelf!) in je profiel zou "moeten" invullen ;-)

Dit is echter geen verplichting. Maar het zou wel leuk zijn, nietwaar?

 

  • Smoelenboek bekijken? Klik op het menu "Smoeltjesboek"
  • Je eigen profiel inzien of wijzigen? Klik op het menu "Je profiel"

 

Rest nog één ding:

Het is mogelijk om via het Smoeltjesboek emails te versturen naar andere personen in het boek. Hier geldt één strenge regel: misbruik deze functionaliteit niet om andere mensen te bestoken met mails waarvan de inhoud beschouwd kan worden als bedoeld voor reclame doeleinden. Dit wordt beschouwd als SPAM. Ook mail met kwetsende inhoud wordt niet getolereerd! In voorkomende gevallen zal het bestuur zich beraden op passende maatregelen.

Door gebruik te maken van je account op deze website ga je impliciet akkoord met deze voorwaarde.



Voor nu: veel plezier met hardlopen en deze nieuwe website. Klik hier om door te gaan naar het Smoeltjesboek.

 

Met sportieve groet,

het bestuur

Eindtijd voorspellen
Voer een afstand en tijd in en voorspel je eindtijd op de afstand van jouw keuze. De formule die hiervoor gebruikt wordt, is ontwikkeld door de Duitser Peter Riegel.

Om de nauwkeurigheid van de voorspelde eindtijd te vergroten, voer je een gelopen afstand met bijbehorende eindtijd in die zo dicht mogelijk bij de te voorspellen afstand ligt. Eindtijd voorspellen

 

Energieverbuik
Met hardlopen verbruik je veel energie. Het energieverbruik is hoofdzakelijk afhankelijk van de loopafstand en het lichaamsgewicht en niet van je loopsnelheid.

Voer je lichaamsgewicht en gelopen afstand in om het energieverbruik te berekenen. Energieverbruik

 

Tussentijden schema
Deze calculator berekent je tussentijden bij een volkomen "vlak" tempo gedurende de gehele afstand. Voer de afstand en de gewenste eindtijd in en druk op "Berekenen". Tussentijden schema

 

VO2 max calculator
De maximale zuurstofopname, afgekort tot Vo 2 max, wordt vaak genoemd als dé maat voor conditie en uithoudingsvermogen. Deze maat geeft aan hoeveel zuurstof jouw lichaam maximaal per minuut kan opnemen. Met die zuurstof worden vetten en suikers in de spieren verbrandt.

Deze calculator gaat uit van de relatie die er bestaat tussen:

  • loopsnelheid en zuurstofopname
  • tijdsduur en het maximale percentage van de maximale zuurstofopname dat je daarbij kunt volhouden

Vul jouw snelste recente tijd in op jouw favoriete afstand en druk op "Bereken" voor jouw maximale zuurstofopname. VO2 max calculator

Komende wedstrijden

28 juli
Twee verenloop
28 juli 2019
Copyright © 2019 Loopsport Zwolle. Alle rechten voorbehouden.
Joomla! is vrije software uitgegeven onder de GNU/GPL Licentie.