Het is weer eens zover: de klachtencommissie heeft "haar dingetje" gedaan en nu heeft de redactie urenlang werk gehad om het gehele artikel met blablabla te redigeren, tiepfouten er uit te halen, vreemde zinsbouw fouten er uit te halen, etc. Klacht nummer 1 voor de klachtencommissie: dit moet volgende jaar een stuk beter.

Lieve loopsporters,

Als eerste valt jullie natuurlijk onze genderneutrale begroeting op. Wij zetten ons voor iedereen in en willen niet discrimineren!

Aan het eind van het jaar maken we als zo gewaardeerde Klachtencommissie (KC) de balans weer op over het afgelopen jaar, en we hopen dat jullie veel plezier beleven aan ons jaarverslag. Het was weer een turbulent en waanzinnig jaar, ook 2017 kende duidelijk zijn diepte- maar zeker vele hoogtepunten. Ook het plaatsen van objectieve– en subjectieve opmerkingen vind hier waardering en zijn plekje.
Het e-mail adres van de KC (Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.) heeft de toegankelijkheid voor klagers wel extra gemakkelijk gemaakt. We overwegen in 2018 ook via Facebook en Twitter actief te worden. Dit biedt, naar verwachting, nog meer mogelijkheden tot een open communicatie en een goede verstandhouding.

Rol klachten commissie

(Ingekort door de redactie: als de rol nog steeds uitgelegd moet worden, dan doet de KC haar werk niet goed)

Toch zagen wij het afgelopen jaar meer herkenning en enige erkenning bij ons bestuur. In de top drie van vorig jaar was klacht nummer 1 “Te weinig feestjes”, met een opmerking van de KC om dit anders zelf te organiseren.

Nou dat hebben we geweten. Eind september kende het 10 jarig jubileumfeest zijn weerga niet. Het bestuur heeft hiermee uitgepakt op zeer ludieke wijze. Wel was er een enthousiaste feestcommissie aangesteld om het een en ander te organiseren. De KC heeft hierin duidelijk geparticipeerd. Met een sportief ochtendprogramma en een “(heel) Loopsport Bakt wedstrijd” werd het ochtend programma een sportief en smaakvol evenement. ’s Avonds een bruisende party met livemuziek waarbij het bestuur iedereen ontving en ook nog op de foto ging met kekke pakken. Het bestuur heeft tijdens de festiviteiten de KC fantastisch in het zonnetjes gezet. Hierbij werden heerlijke chocolade bonbons en een prachtig boeket bloemen met brandnetels overhandigd, hartverwarmend.
Dus reden genoeg om jaarlijks een feest te organiseren.

Klachten worden niet altijd op juiste plaats behandeld en afgehandeld.

Klachten van Staatsbosbeheer, Jachtopzieners of andere typen/organisaties:
Dat lopers niet altijd de geplaveide wegen belopen is bekend. Hierover moet duidelijkheid komen.

SLZ heeft professionele klachten afhandelaars tot hun beschikking. Maak hier optimaal gebruik van bestuur.

Buiten Zwolse activiteiten

Na werkbezoeken vanaf 2014 bij de marathon organisaties in Athene, Valencia en Porto was het in 2017 Florence welke het meest te bieden had. Ja, goed nieuws verspreid zich snel.

De stad Florence had veel onderhoud gepleegd aan de vele oude gebouwen en beelden in de stad. Helaas was het geld op om het parcours onderhanden te nemen. Door te focussen op het wegdek hebben de meeste deelnemers ongeschonden de eindstreep gehaald.
Afgesproken werd met de Firenzer marathon organisatie dat voor november 2018 de gehele binnen stad zal worden geasfalteerd.
Voor 2018 moet de KC nog een keuze maken.

We beginnen onze evaluatie weer met enkele niet gegronde klachten:

• De KC niet altijd beschikbaar is om klachten te ontvangen of aan te horen (te gek voor woorden). Dit kan nu dus via e-mail Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
  • De KC overbodig is. Klager is ondertussen geroyeerd.
  • Uitsluitend berichten over zaken die goed gaan. Wie wil dit weten? Tevens zou dit verslag te kort zijn om ook maar even te genieten.
  • Een zeer gewaardeerd lid, tot nu toe dan, en trainer heeft voor dit jaar besloten dat hij een trailrun van 60 km prefereert boven deelname aan de StadshagenRun. Warempel zijn vriendin ook nog afwezig is om hem aan te moedigen.(Een geschokt lid)
  • Etc. Etc

Het verslag zou te lang worden om deze lijst compleet te publiceren deze kan deze tegen een vergoeding opgevraagd worden bij de KC.

Enkele gegronde klachten:

• Zorgen over de nieuwe start locatie bij Het Anker, Petuniaplein moet blijven. Het wordt als zeer lastig en vervelend ervaren dat, voor aanvang van de training op maandag en woensdag avond, veel andere sporters van ‘t Anker tussen ons door lopen. Dit geeft veel onrust en ergernissen. Het voorstel is dan ook Het Petuniaplein weer als startlocatie aan te wijzen zodat wij dan weer ons eigen plein hebben.
  • Trainers wijken regelmatig af van het officiële schema, qua inhoud en zeker qua tijdsduur. We hebben niet voor niets een trainingsschema op de SLZ site!
  • Erg veel trail training voor niet trail lopers, er liggen zulke mooie fietspaden.
  • Met regen, onweer en andere onheilsvoorspellingen gaan trainingen (soms) niet door, we zijn toch bikkels, die weer en wind modder bergen en alle andere natuurverschijnselen trotseren?
  • Te veel last van boomwortels en andere obstakels in het bos. Voorstel is alle bospaden te asfalteren. Wanneer wordt hier iets meegedaan. Ieder jaar weer vele klachten van onze leden.
  • Trainers die op zo’n onduidelijke manier uitleggen wat de bedoeling is dat de uitleg een aantal keren herhaald moet worden. Deze klacht komt voornamelijk uit groep 2. Hierdoor wordt de trainingsduur verkort waardoor niet iedereen aan zijn trekken komt.
  • Lopers die onder hun niveau in een lagere groep gaan trainen waardoor het inlooptempo veel te hoog is en de groep na een kwartier al met de tong op de schoenen loopt en zich afvraagt of ze zelf zoveel achteruit zijn gegaan en conditie kwijt zijn.
  • Lopers die boven hun niveau in een hogere groep gaan trainen waardoor de huishoudelijke kwaliteiten van de medelopers (met name het stofzuigen) getest worden.
  • Lopers die goed hun best doen worden vaak op kruispunten afgestraft doordat trainers voor een andere richting kiezen waardoor de lopers die de kantjes eraf lopen, worden beloond.
  • Tijdens trainingen in de bossen teveel ATB ‘rs op ons parcours. Hierover dienen door het bestuur afspraken te worden gemaakt, met het Overijssels landschap, zodat de looproutes vrij zijn voor SLZ.
  • Afgelopen jaar te weinig beloning gehad in de vorm van banaantjes.

Geheel in traditie van de lijstjes en overzichten aan het eind van het jaar hebben we weer de klachten Top 3 samengesteld:

1. Petuniaplein weer als startlocatie.
2. Te laat of te vroeg terug volgens de tijden van de trainingskalender.
3. Veel bospaden zijn vaak onbegaanbaar in verband met bladeren, sneeuw, modder, plassen of ATB ‘rs op het parcours.

Terugblik op afgelopen jaar en voornemens voor het nieuwe jaar:

(Ingekort/verwijderd door de redactie: door gebrek aan inspiratie heeft de KC gemeend om hetzelfde stukje tekst te gebruiken als vorig jaar. Copy/Paste kan natuurlijk niet.)

Klachtencommissie Loopsport Zwolle
Rudy Vermeulen
Jolanda Bonthuis

Komende wedstrijden

okt

20 10 2018

Laatste berichten

Ik ga vanavond de halve niet lopen. Wie kan Ik nog plezier doen met mijn startbewijs?
zaterdag 09 juni 2018 09:06
Ik heb een startbewijs voor de stationsloop van volgende week woensdag 30 mei in de aanbieding. reageren kan ...
woensdag 23 mei 2018 08:31
Hallo! Ik zoek een startbewijs voor de halve marathon van Zwolle. Iemand toevallig één beschikbaar? Gr Frank